Można ganiać za pracownikami i kazać im wyłączać światło dosłownie za każdym razem, gdy się zapomną, ale to raczej kiepska taktyka. Skupmy się więc na konkretach i powiedzmy dlaczego tak ważne są… pory roku?
Podwyżki cen prądu wprawiły w osłupienie nie jednego przedsiębiorcę. Niestety wygląda na to, że tendencja wzrostowa może się utrzymać. Co zrobić?
- Dbać o wyłączanie urządzeń POZA CZASEM PRACY
- Wymienić oświetlenie
- Zainstalować czasowe wyłączniki (np. system Sensat)
To oczywiście najbardziej ogólne porady, które warto stosować przez cały rok. Na wiosnę można się przygotować bardziej szczegółowo. Przykłady?
Zacznijmy od sprawdzenia ustawień czasu oświetlenia zewnętrznego i dostosujmy je do wiosny, gdy światło naturalne jest z nami dłużej.
Warto również… umyć okna, witryny i szyby w drzwiach. Powód jest prosty — do budynku napłynie więcej światła dziennego.
Nie zapomnijmy też o serwisie klimatyzacji. Sprawdzenie jej stanu pozwoli nam uniknąć nie tylko poważniejszych awarii, ale też zużywania większej ilości energii przez niesprawny sprzęt (o czym zaraz opowiemy szerzej).
Ustawmy też termostaty na niższą temperaturę i krótszy czas działania.
W tym miejscu przytoczymy jedną z naszych ostatnich realizacji. W pewnej firmie zainstalowano panele fotowoltaiczne i pompę ciepła. Był to świadomy wybór właściciela budynku w celu oszczędzania prądu.
Zostaliśmy jednak wezwani do pomocy, bo rachunki… wcale nie malały. Nasze działanie polegało na:
- Analiza faktury
- Audycie energetycznym, sprawdzeniu urządzeń, profilu działalności, godzin pracy urządzeń
- Instalacji urządzeń monitorujących zużycie energii — SENSAT
- Obserwacji miesięcznych zapisów
Wówczas klient otrzymał jeszcze większy rachunek za prąd po podwyżce.
Zaleciliśmy więc zmianę taryfy. Nasze dalsze działania?
- Zalecenie zakupu kondensatora mocy biernej
- Zalecenie naprawy klimatyzatora nad drzwiami wejściowymi, bo choć termostat pokazywał 19 stopni, to… cały czas pracował z maksymalną mocą 30 stopni — zarówno w dzień, jak i w nocy!
Urządzenia monitorujące naszego systemu zostały w firmie klienta, bo właściciel budynku chciał mieć wgląd w bieżące zużycie energii oraz zdalnie włączać i wyłączać niektóre urządzenia dostosowując je nie tylko do zapotrzebowania, ale też pory roku.